Trzy etapy tworzenia mapy



Krok 1.
Dane w arkuszu w formie XYZ

W tym kroku przygotowywane s膮 dane w arkuszu danych. Mog膮 one podlega膰 edycji poprzez "r臋czne" wprowadzanie danych lub mog膮 by膰 importowane z plik贸w o innych formatach. Surfer dopuszcza korzystanie z plik贸w formatu xls bez konieczno艣ci ich importu. Arkusz programu MS Excel jest traktowany jak wewn臋trzny format danych.


Krok 2.
Regularna siatka warto艣ci - gridding

Na podstawie arkusza danych YXY wyznaczana jest regularna siatka warto艣ci czyli tzw. GRID. Etap ten jest podstawowym etapem przetwarzania danych w programie Surfer, kt贸ry oferuje szereg r贸偶nych metod wyznaczania siatki GRID. Wszystkie z nich s膮 okre艣lonymi metodami interpolacji, kt贸rych celem jest wyznaczenie warto艣ci w regularnych w臋z艂ach siatki na bazie nieregularnie roz艂o偶onych punkt贸w zmiennych niezale偶nych XY oraz warto艣ci funkcji Z. Od jako艣ci griddingu zale偶y jako艣膰 odwzorowania w formie mapy, dlatego Surfer dostarcza te偶 metody oceny jako艣ci griddingu oraz pozwala w szerokim stopniu ingerowa膰 w parametry steruj膮ce prac膮 poszczeg贸lnych procedur interpolacyjnych.

Rysunek poni偶ej przedstawia okno procedury podgl膮du griddingu, kt贸ra umo偶liwia te偶 edycje warto艣ci w poszczeg贸lnych w臋z艂ach siatki.


Krok 3.
Mapa

Ko艅cowym krokiem jest utworzenie mapy na bazie wygenerowanej w poprzednim kroku siatki GRID. Efekt ko艅cowy zale偶y od rodzaju wybranej mapy i ustawie艅 indywidualnych parametr贸w okre艣laj膮cych wygl膮d szczeg贸艂贸w mapy.


Krok 3a.
Mapa wielowarstwowa

Krok czwarty mo偶e by膰 zastosowany przy tworzeniu mapy wielowarstwowej, kt贸ra jest na艂o偶eniem kilku map prostych utworzonych w kroku 3.