Zmiany w wersji 10
Nowe opcje w programie Surfer 10 to przede wszystkim wprowadzenie uk艂ad贸w wsp贸艂rz臋dnych geodezyjnych do tworzonych map, opcjonalna instalacja w wersji 32 lub 64-bitowej oraz dodanie okna Property Manager, daj膮cego 艂atwiejszy dost臋p do parametr贸w modyfikowanego obiektu mapy. Poni偶ej dost臋pne s膮 wszelkie szczeg贸艂y na temat tych i innych zmian wprowadzonych w wersji 10.


  • Uk艂ady wsp贸艂rz臋dnych geodezyjnych

    Uk艂ad warstwowy mapy pozwala 艂膮czy膰 w jednej wizualizacji mapy wykonane na bazie siatki griddingu z mapami bazowymi oraz mapami punktowymi. Mapy bazowe najcz臋艣ciej przedstawiaj膮 granice obszar贸w lub r贸偶nego rodzaju obiekty liniowe typu sie膰 rzeczna, drogowa, itp. Mapy punktowe w formie mapy zwyk艂ej lub klasyfikowanej przedstawiaj膮 najcz臋艣ciej po艂o偶enie punkt贸w danych wej艣ciowych lub dowolne inne obiekty, kt贸rych po艂o偶enie na mapie jest istotne dla prezentacji.

    Wprowadzenie wsp贸艂rz臋dnych geodezyjnych wi膮偶e si臋 z ustaleniem okre艣lonego systemu rzutowania (Projection System) oraz przyj臋ciem okre艣lonego uk艂adu odniesienia (Map Datum).

    Surfer 10 dla ka偶dego z tych trzech sk艂adnik贸w mapy wprowadzi艂 mo偶liwo艣膰 operowania geodezyjnym uk艂adem wsp贸艂rz臋dnych. Ka偶da warstwa mapy mo偶e zawiera膰 dane w innym uk艂adzie wsp贸艂rz臋dnych. S膮 to tak zwane Source Coordinate System. Mapa jako ca艂o艣膰 mo偶e mie膰 przypisany sw贸j w艂asny uk艂ad wsp贸艂rz臋dnych, kt贸ry okre艣lany jest terminem Target Coordinate System i mo偶e on by膰 inny od ka偶dego z uk艂ad贸w wsp贸艂rz臋dnych poszczeg贸lnych sk艂adnik贸w mapy. W trakcie tworzenia wizualizacji wszystkie uk艂ady wsp贸艂rz臋dnych s膮 transferowane do uk艂adu w jakim ma by膰 przedstawiona ca艂o艣膰 prezentacji.

    W wielu miejscach programu dost臋pna jest teraz opcja Assign Coordinate System. Poniewa偶 uk艂ad wsp贸艂rz臋dnych mo偶e by膰 przypisany do danych XYZ, siatki warto艣ci oraz mapy, opcje te s膮 dost臋pne w menu arkusza danych w pozycji Data, w pozycji Grid menu okna edycji mapy oraz na zak艂adce Coordinate System w oknie managera w艂asno艣ci obiekt贸w.



    Rysunek pokazuje wielowarstwow膮 map臋, kt贸ra jest sporz膮dzona w uk艂adzie WGS 84. Dwie mapy bazowe i podk艂ad z mapy typu Image by艂y wykonane w innych uk艂adach wsp贸艂rz臋dnych.

  • Dualno艣膰 wersji instalacyjnej

    Program Surfer 10 w pakiecie instalacyjnym zawiera dwie niezale偶ne wersje, przystosowane do instalacji w systemie operacyjnym Windows 32-bitowym lub 64-bitowym. Program instalacyjny wykrywa rodzaj systemu operacyjnego i w 艣rodowisku Windows-32 instaluje wersje 32-bitow膮, za艣 w systemie 64-bitowym pozostawia wyb贸r u偶ytkownikowi, kt贸ra z wersji ma by膰 zainstalowana. w tej sytuacji rekomendowana jest wersja 64-bitowa.

    Jedn膮 z wa偶niejszych cech systemu 64-bitowego jest poszerzenie przestrzeni adresowej, co w prze艂o偶eniu na j臋zyk u偶ytkownika programu Surfer oznacza na przyk艂ad mo偶liwo艣膰 operowania wi臋kszymi plikami i tworzenia wi臋kszych siatek warto艣ci.

    Cz臋stym przypadkiem w wersji 9 i wcze艣niejszych by艂a sytuacja ko艅cz膮ca si臋 komunikatem pokazanym na rysunku poni偶ej.Mia艂o to na przyk艂ad miejsce przy pr贸bie tworzenia siatki warto艣ci o du偶ej liczbie w臋z艂贸w. Surfer oblicza艂 ile pami臋ci operacyjnej potrzebuje na zapami臋tanie tej siatki i je艣li dost臋pna pami臋膰 RAM by艂a mniejszych rozmiar贸w, to generowany by艂 komunikat pokazany poni偶ej. Do tego typu oblicze艅 program wykorzystywa艂 zawsze jeden sp贸jny blok pami臋ci, dlatego pewne zabiegi z usuwaniem zb臋dnych aplikacji w pami臋ci komputera pozwoli艂y przesun膮膰 granic臋 wielko艣ci siatki, kt贸ra mog艂a by膰 wyznaczana, ale nie by艂y to znacz膮ce zmiany.

    Algorytmy obliczeniowe programu Surfer nie ogranicza艂y wielko艣ci siatki warto艣ci. Barier臋 stanowi艂y mo偶liwo艣ci techniczne komputera, a w艣r贸d nich najwa偶niejsz膮 by艂a granica przestrzeni adresowej system贸w 32-bitowych.



    Ten komunikat w 艣rodowisku Surfer 10 nie szybko si臋 pojawi. Przestrze艅 adresowa komputer贸w 32-bitowych pozwala adresowa膰 4GB pami臋ci, z czego praktycznie do wykorzystania pozostawa艂o ok.3.25GB, gdy偶 zainstalowane w komputerze urz膮dzenia te偶 zajmowa艂y pewn膮 cz臋艣膰 przestrzeni adresowej. System 64-bitowy pozwala zaadresowa膰 przestrze艅 16 777 216 TB (terabajt贸w), co powinno by膰 wystarczaj膮ce. Bariera przestrzeni adresowej dalej istnieje, ale zosta艂a przesuni臋ta bardzo wysoko.

  • Nowy manager zarz膮dzaj膮cy w艂asno艣ciami obiekt贸w

    W wersji 10 programu Surfer poza managerem obiekt贸w (Object Manager) istnieje manager w艂asno艣ci obiekt贸w (Property Manager). Po instalacji programu wsp贸艂dziel膮 one w interfejsie u偶ytkownika przestrze艅 po lewej stronie pola roboczego.

    Property Manager podobnie jak istniej膮cy w poprzednich wersjach Object Manager mo偶e by膰 wy艣wietlany lub ukryty, mo偶e by膰 dost臋pny w wersji p艂ywaj膮cej (floating)) lub dokowanej na obrze偶ach pola roboczego (docking). Stosuje si臋 do niego te偶 mechanizm autoukrywania i unikalny system dokowania okien manager贸w, zastosowany w programie Surfer.

    Property Manager pozwala na podgl膮d atrybut贸w wybranego obiektu, bez konieczno艣ci ka偶dorazowego otwierania okna edycji. Okno managera w艂asno艣ci obiekt贸w mo偶e by膰 w spos贸b ci膮gly widoczne na ekranie i tylko wy艣wietla膰 b臋dzie parametry tego obiektu, kt贸ry zostanie wybrany w danej chwili.



    Wykaz parametr贸w w oknie managera zorganizowany jest w formie listy. Jeden wiersz odpowiada jednemu parametrowi. W prawej kolumnie wiersza znajduje si臋 nazwa parametru, a lewa stanowi pole edycji jego warto艣ci. Manager pozwala wy艣wietla膰 parametry w danej grupie, tak jak to pokazuje rysunek dla grupy General lub szczeg贸艂owy wykaz parametr贸w dla danej grupy mo偶e by膰 ukryty, co ma miejsce dla grup Major Contour i Minor Contour. Program automatycznie aktualizuje obraz mapy po dokonanej zmianie w oknie managera w艂asno艣ci obiekt贸w. Nie ma konieczno艣ci klikania na przycisku OK lub Apply, aby zobaczy膰 jaki wp艂yw na wygl膮d mapy ma dokonana zmiana. U艂atwia to i przyspiesza proces edycji mapy.

  • Matematyczne operacje na siatkach warto艣ci.

    Procedura matematycznych operacji na siatkach warto艣ci, dost臋pna w menu na pozycji Grid+Math zosta艂a rozbudowana o dodatkowe mo偶liwo艣ci, co przyczyni si臋 do jej wi臋kszej u偶yteczno艣ci. Operacje wykonywane za pomoc膮 tej procedury s膮 cz臋sto stosowane w procesach wizualizacji danych, gdy偶 pozwalaj膮 osi膮ga膰 dodatkowe efekty.


    Kliknij aby powi臋kszy膰


    Pokazany rzut na p艂aszczyzn臋 jest rzutem linii przeci臋cia si臋 dw贸ch powierzchni pokazanych powy偶ej. Efekt ten osi膮gni臋to przez operacje matematyczne na siatkach warto艣ci opisuj膮cych ka偶d膮 z powierzchni.

    Modyfikacje w wersji 10 programu pozwalaj膮 wykonywa膰 operacje na wi臋kszej liczbie siatek (w wersjach poprzednich w obliczeniach mog艂y uczestniczy膰 tylko dwie siatki), a r贸wnanie matematycznej transformacji jest zapami臋tywane i zostaje zachowane do nast臋pnych sesji programu.


    Kliknij aby powi臋kszy膰


    W operacji mo偶e bra膰 udzia艂 dowolna liczba siatek warto艣ci. Do wykazu siatek bior膮cych udzia艂 w operacji matematycznej mog膮 by膰 dodawane nowe i usuwane istniej膮ce siatki. Ka偶da siatka ma przypisany symbol zmiennej (A, B, C, ...), kt贸ra mo偶e by膰 argumentem w definiowanej w polu edycji operacji matematycznej. Pole edycji stanowi list臋 wyboru zapami臋tuj膮c膮 ostatnie wykonywane operacje.

    Rysunek powy偶ej pokazuje jeszcze jedn膮 u偶yteczna zmian臋 wprowadzon膮 w wersji 10. Dla ka偶dej siatki bior膮cej udzia艂 w operacji matematycznej mo偶na okre艣li膰 jak maj膮 by膰 traktowane znaczniki braku warto艣ci w w臋藕le siatki. Kolumna Blank Handling pozwala wybra膰 czy w臋z艂y te maj膮 dla tej siatki dalej pozosta膰 w臋z艂ami bez warto艣ci liczbowej, czy ma im by膰 przypisana warto艣膰, kt贸ra jest podawana w kolumnie Remap Value.

  • Przywr贸cenie operacji Overlay Map

    Wersja 9 programu Surfer zmodyfikowa艂a proces nak艂adania map w celu utworzenia jej wielowarstwowej struktury. Funkcj臋 Map + Overlay Map zast膮pi艂 mechanizm Map + Add, kt贸ry do istniej膮cej mapy pozwala艂 dodawa膰 kolejne obiekty, w tym przede wszystkim nowe warstwy mapy. Mechanizm ten by艂 bardzo wygodny w u偶yciu i pod naciskiem u偶ytkownik贸w programu, producent zdecydowa艂 o jego przywr贸ceniu.


    Kliknij aby powi臋kszy膰


    Cztery mapy pierwotne bazuj膮ce na odpowiednich danych, po ich na艂o偶eniu utworz膮 jedn膮 map臋 izolinii, w kt贸rej ka偶dy ze sk艂adnik贸w znajdzie si臋 na odpowiednim miejscu, tak jak to wynika z ich wsp贸艂rz臋dnych.


    Kliknij aby powi臋kszy膰


    Aktualnie funkcjonuj膮 w programie oba mechanizmy nak艂adania map. Mechanizm nowy cz臋sto prowadzi艂 do powstawania pustych uk艂ad贸w wsp贸艂rz臋dnych, gdy warstwa mapy by艂a przenoszona technik膮 drag-and-drop do innego uk艂adu wsp贸艂rz臋dnych celem ich scalenia. W wersji 10 ten mankament zosta艂 usuni臋ty. Je艣li po przeniesieniu obiekt贸w do innego uk艂adu wsp贸艂rz臋dnych stary uk艂ad pozostanie pozbawiony obiekt贸w, to jest automatycznie usuwany z rysunku.



    Mapa izolinii z rysunku w prawym, g贸rnym rogu zosta艂a technik膮 drag-and-drop przeniesiona do mapy w prawym dolnym rogu, celem ich na艂o偶enia. Po mapie pierwotnej zosta艂 pusty uk艂ad wsp贸艂rz臋dnych. W takiej sytuacji w wersji 10 pusty uk艂ad wsp贸艂rz臋dnych zostanie automatycznie usuni臋ty z projektu.

  • Wydobywanie danych 藕r贸d艂owych z mapy

    Cz臋sto bywa艂o tak, 偶e zachowa艂 si臋 rysunek mapy w pliku srf, a dane 藕r贸d艂owe w formie siatki warto艣ci gdzie艣 przepad艂y. Awaria komputera, uszkodzony plik, nieumy艣lne skasowanie sprawia艂y, 偶e trudno by艂o wr贸ci膰 do danych 藕r贸d艂owych, aby wprowadzi膰 modyfikacje.
    Podobna sytuacja mog艂a mie膰 miejsce w przypadku mapy punktowej lub jej wersji klasyfikowanej. 殴r贸d艂owe dane punkt贸w z pliku XYZ zagin臋艂y, a konieczna jest modyfikacja mapy. Nast臋powa艂o w tych przypadkach przeszukiwanie r贸偶nych danych archiwalnych, aby korekty mog艂y by膰 wprowadzone.




    W oknie managera w艂asno艣ci obiektu, je艣li zaznaczona zosta艂a np.mapa izolinii, jak na rysunku powy偶ej, dost臋pna jest ikona w formie dyskietki. Ikona opatrzona jest etykiet膮 Save grid i klikni臋cie na niej pozwala zapisa膰 plik siatki warto艣ci, kt贸ry by艂 podstaw膮 utworzenia mapy.

    Podobnie ma si臋 sytuacja gdy elementem wybranym jest warstwa zwyk艂ej mapy punkt贸w (Post Map) lub w opcji klasyfikowanej z podzia艂em punkt贸w na klasy (Clased Post Map).



    W tym przypadku w oknie Property Manager na zak艂adce General w sekcji Data Filename znajduje si臋 ta sama ikona z etykiet膮 Save File. Klikni臋cie na niej pozwala zapisa膰 plik danych XYZ, kt贸ry jest baz膮 mapy punkt贸w.

  • Dwa tryby pracy przy modyfikacji mapy izolinii

    Mapa izolinii, jako najcz臋艣ciej stosowana forma wizualizacji, dla wygody u偶ytkownik贸w zosta艂a wyposa偶ona w dwa tryby edycji poziom贸w izolinii. Teraz mapa ta ma domy艣lnie zaznaczony Fill Contours i wybran膮 palet臋 kolor贸w. Pierwsza posta膰 mapy, po uruchomieniu procedury jej tworzenia, jest map膮 wype艂nion膮 kolorem, a okno managera w艂asno艣ci umo偶liwia ustalenie warto艣ci pierwszej i ostatniej izolinii oraz skoku ich warto艣ci.



    Na zak艂adce Levels w sekcji General znajduj膮 si臋 najwa偶niejsze parametry pozwalaj膮ce sterowa膰 wygl膮dem mapy izolinii. Wszelkie dost臋pne w wersjach poprzednich programu szczeg贸艂owe parametry, typu legendy opisu izolinii czy znaczniki spadku warto艣ci funkcji s膮 dost臋pne po prze艂膮czeniu w tryb Advanced.

    Pierwszy wiersz w sekcji General na tej zak艂adce nazwany Level method pozwala zmieni膰 tryb pracy tej zak艂adki. Po zmianie dost臋pne s膮 edycyjne okna dialogowe znane z wersji 9 programu.



    Zak艂adka Levels zawiera teraz przycisk Edit Levels, kt贸ry otwiera okno dialogowe znane z wersji poprzedniej.

  • Wyr贸偶nienie izolinii g艂贸wnych i pomocniczych

    Aby wprowadzi膰 rozr贸偶nienie izolinii na g艂贸wne i pomocnicze u偶ytkownik wersji starszej musia艂 korygowa膰 ich wygl膮d. Nie by艂o mechanizmu automatycznego identyfikowania izolinii jako g艂贸wne i pomocnicze. Mo偶na by艂o automatycznie ustawi膰 na przyk艂ad wi臋ksz膮 grubo艣膰 co pi膮tej linii, ale nie funkcjonowa艂y ona jako izolinie g艂贸wne (Major Contour) i pomocnicze (Minor Contour).


    Kliknij aby powi臋kszy膰


    W oknie Property Manager w wersji 10 programu Surfer na zak艂adce Levels dost臋pne s膮 dwie sekcje parametr贸w, pozwalaj膮ce dobiera膰 wygl膮d izolinii g艂贸wnych i pomocniczych.

  • Zmiany w procedurze digitalizacji

    W pozycji Map menu g艂贸wnego w oknie edycji mapy dost臋pna jest pozycja Digitize. Pozwala on przenosi膰 wsp贸艂rz臋dne punkt贸w na mapie do okna tekstowego, gdzie wsp贸艂rz臋dne te s膮 uk艂adane w kolejnych wierszach. Wpisywane s膮 tam wsp贸艂rz臋dne punktu klikni臋cia wska藕nikiem myszy na mapie.


    Kliknij aby powi臋kszy膰


    W wersji 10 z wykresu odczytywane s膮 wszystkie trzy wsp贸艂rz臋dne x, y i z, podczas gdy digitalizacja w wersji 9 dotyczy艂a tylko dw贸ch wsp贸艂rz臋dnych x i y.

    System digitalizacji mo偶e by膰 prze艂膮czany do trybu z wersji 9 programu i wtedy digitalizacji podlega膰 b臋d膮 tylko dwie wsp贸艂rz臋dne x i y.

    Zawarta w oknie digitalizacji w menu pozycja Options jest r贸wnie偶 nowo艣ci膮 w wersji 10. Pozwala ona mi臋dzy innymi prze艂膮cza膰 tryb z digitalizacji dw贸ch na trzy wsp贸艂rz臋dne oraz zmiania膰 format zapisy liczb w oknie wynik贸w digitalizacji.

  • Zmiany w oknie parametr贸w procedury griddingu

    Okno doboru parametr贸w procedury griddingu nie uleg艂o zmianie. Wprowadzono jednak wa偶ne dla u偶ytkownika nowo艣ci w jego funkcjonowaniu, szczeg贸lnie istotne podczas modyfikacji parametr贸w pracy procedury. Cz臋st膮 praktyk膮 jest analiza raportu griddingu, zanim u偶ytkownik zdecyduje si臋 na okre艣lon膮 wersj臋 siatki, jeszcze przed wykre艣leniem mapy.


    Na og贸艂 eksperymenty polegaj膮 na doborze metody griddingu czy jej zaawansowanych parametr贸w. Niedogodno艣膰 w wersjach wcze艣niejszych polega艂a na tym, 偶e je艣li u偶ytkownik ustala艂 w艂asn膮 geometri臋 siatki w sekcji Grid Line Geometry i wielokrotnie powtarza艂 obliczenia analizuj膮c raport griddingu, to ka偶dorazowo po zmianie rodzaju algorytmu interpolacyjnego musia艂 wprowadza膰 te same parametry geometrii siatki, gdy偶 zmiana metody griddingu przywraca艂a warto艣ci domy艣lne. W wersji 10 ten mankament zosta艂 usuni臋ty i raz ustalona geometria siatki jest zapami臋tywana dop贸ki okno dialogowe parametr贸w metody griddingu pozostaje otwarte.

  • Zmiany w edycji filtru wykluczaj膮cego

    Filtr wykluczaj膮cy dane dost臋pny jest w arkuszu danych w pozycji Data + Spatial Filter oraz z poziomu okna edycji parametr贸w procedury griddingu pod przyciskiem Filter Data. Jego rol膮 jest filtracja danych arkusza XYZ w celu wykluczenia punkt贸w spe艂niaj膮cych okre艣lone kryteria.


    Edycja filtru wykluczaj膮cego dokonywana jest w polu edycji Data Exclusion Filter. W wyra偶eniu b臋d膮cym kryterium filtracji mog艂y by膰 u偶yte jedynie zmienne x, y i z, czyli trzy okre艣lone kolumny arkusza danych. W wersji 10 programu mo偶liwe jest u偶ycie te偶 danych z dowolnej innej kolumny arkusza, dzi臋ki czemu dane te te偶 mog膮 mie膰 wp艂yw na procedur臋 wykluczania punkt贸w z oblicze艅. Daje to wi臋ksz膮 elastyczno艣膰 w definiowaniu tego filtru.

    Dodatkow膮 zmian膮 jest fakt, 偶e pole edycji formu艂y filtru wykluczaj膮cego jest teraz list膮 wyboru, kt贸ra zapami臋tuje ostatnio zdefiniowane filtry i zachowuje je do kolejnych sesji programu.

  • Odwr贸cenie palety kolor贸w

    Program oferuje szeroki zestaw palet kolor贸w, kt贸re mog膮 by膰 u偶yte w definiowaniu gradacji kolor贸w r贸偶nych obiekt贸w. Zestaw ten mo偶e by膰 uzupe艂niany o palety w艂asne u偶ytkownika, gdy偶 program oferuje narz臋dzia do ich tworzenia.


    Kliknij aby powi臋kszy膰


    W wersji 10 do zestawu procedur edycji palet dodana zosta艂 nowa opcja. Ka偶da paleta mo偶e mie膰 odwr贸con膮 skal臋 kolor贸w. Rysunek powy偶ej pokazuje odwr贸con膮 palet臋 kolor贸w dla jednej z przecinaj膮cych si臋 powierzchni.

  • Zmiany w oknie Grid Node Editor

    Okno Grid Node Editor jest jednym z trzech rodzaj贸w okien roboczych w 艣rodowisku programu Surfer. S艂u偶y ono do otwierania plik贸w regularnej siatki warto艣ci, kt贸re domy艣lnie maja rozszerzenie grd. Je艣li w czasie wyboru w oknie otwierania plik贸w zostanie wybrany plik z tym rozszerzeniem nazwy, to wy艣wietlany jest on w oknie Grid Node Editor.


    Kliknij aby powi臋kszy膰


    Rysunek powy偶ej pokazuje okno tego modu艂u z ukrytymi dzi臋ki mechanizmowi autoukrywania oknami manager贸w, ich posta膰 ukryta widoczna jest po lewej stronie pola roboczego.

    W centralnym polu okna symbolicznie pokazana jest siatka warto艣ci. Zmiany w wersji 10 polegaj膮 na zr贸偶nicowaniu symbolu w臋z艂a siatki w zale偶no艣ci od tego czy ma on przypisan膮 okre艣lon膮 warto艣膰 (znak +) czy te偶 warto艣膰 w臋z艂a jest nieokre艣lona (Blanking Node) co symbolizuje niebieski znak x.

  • Zmiany w procedurze 艂膮czenia siatek warto艣ci

    艁膮czenie siatek warto艣ci jest procedur膮 pozwalaj膮c膮 po艂膮czy膰 kilka siatek sk艂adowych w jedn膮 wi臋ksz膮 siatk臋. Wykaz siatek, kt贸re maj膮 by膰 poddane z艂o偶eniu precyzowany jest w oknie dialogowym, kt贸re otwierane jest po wybraniu opcji Grid + Mosaic z menu g艂贸wnego okna edycji mapy.


    Kliknij aby powi臋kszy膰


    W oknie tym podawany jest wykaz siatek, kt贸re maj膮 podlega膰 scaleniu. Procedura zachowa艂a niezmienn膮 form臋 poza zmian膮 na li艣cie wyboru Overlap Method. Lista ta precyzuje jak ma si臋 zachowa膰 procedura tworzenia siatki wynikowej w sytuacji, gdy pewien obszar siatki wyj艣ciowej pokrywany jest przez kilka siatek pierwotnych. Dodana w wersji 10 opcja Sum oznacza, 偶e dla obszaru pokrytego przez kilka siatek sk艂adowych ma by膰 brana ich suma.

  • Inne nowo艣ci wprowadzone w wersji 10

    Przywracanie pierwotnego po艂o偶enia okien manager贸w.
    W menu w pozycji View znajduje si臋 opcja Reset Windows, kt贸ra pozwala przywr贸ci膰 pierwotne po艂o偶enie i wygl膮d okien Object Manager i Property Manager.

    Wykorzystanie rolki obrotowej myszy.
    Rolka obrotowa myszy mo偶e by膰 wykorzystywana do przewijania zawarto艣ci okna managera obiekt贸w, co jest dodatkowym u艂atwieniem przy pracy z projektami o z艂o偶onej strukturze.

    Maksymalna odleg艂o艣膰 etykiety od punktu.
    Na mapach punktowych bazuj膮cych na pliku danych wej艣ciowych XYZ zwi臋kszono do 4 cali (ok.10 cm) maksymalna odleg艂o艣膰 etykiety od punktu podczas definiowania ich po艂o偶enia przez opcj臋 Custom.

    Selekcja podzbioru danych dla map punktowych.
    Mapy punktowe zwyk艂e i klasyfikowane mog膮 by膰 tworzone na bazie podzbioru punkt贸w pliku wej艣ciowego XYZ. Mo偶na okre艣li膰 numer pierwszego i ostatniego wiersza arkusza, z kt贸rych punkty b臋d膮 wy艣wietlane oraz ustali膰 czy ka偶dy punkt z tego zakresu ma by膰 wy艣wietlany czy tylko co drugi, co trzeci, ... itd.

    Eksport wsp贸艂rz臋dnych punkt贸w na izoliniach do pliku XYZ.
    Zestaw izolinii mo偶e by膰 wyeksportowany do pliku tekstowego w formacie XYZ. Razem z plikiem dat zapisywane s膮 pliki z informacj膮 o przyj臋tym uk艂adzie wsp贸艂rz臋dnych.

    Nowe formaty danych przy operacjach eksportu i importu.
    Procedury wymiany danych obs艂uguj膮 nowe formaty: Access ACCDB oraz Google KML i KMZ.

    Tworzenie obiektu liniowego technik膮 spline
    Nowy przycisk na pasku narz臋dziowym Drawing o nazwie Spline Polyline pozwala nanosi膰 obiekty liniowe, kt贸rych kszta艂t jest aproksymowany technik膮 spline pomi臋dzy punktami klikni臋cia mysz膮.

    Podgl膮d raportu siatki warto艣ci.
    Raport informuj膮cy o parametrach siatki warto艣ci mo偶e by膰 wy艣wietlany po wyborze polecenia Grid Info w pozycji Grid menu g艂贸wnego okna edycji mapy.

    Zmiany w procedurach automatyzacji.
    Procedury automatyzacji wizualizacji realizowanych za pomoc膮 programu Surfer wzbogacone zosta艂y o dodatkowe opcje:
    • z poziomu skryptu mog膮 by膰 艂adowane pliki o rozszerzeniu clr
    • mo偶liwe jest odwr贸cenie koloru obiektu z poziomu skryptu
    • dla mapy typu Surface i Wireframe mo偶na podmienia膰 z poziomu skryptu plik siatki warto艣ci
    • pasek narz臋dziowy Position/Size mo偶e by膰 wy艣wietlany i ukrywany z poziomu j臋zyka skryptowego