
Wybrane nowo艣ci w Surfer 20
Tworzenie map szczyt贸w i zag艂臋bie艅
Nowa funkcja programu Surfer pozwalaj膮ca na tworzenie map prezentuj膮cych szczyty i zag艂臋bienia. Mo偶liwo艣膰 zaznaczenia domkni臋tych izolinii dla kt贸rych sp艂yw powierzchniowy odbywa si臋 na zewn膮trz izolinii (szczyt), lub do wewn膮trz izolinii (zag艂臋bienie). Funkcja ta mo偶e u艂atwi膰 szybk膮 ocen臋 analizowanego terenu pod k膮tem wyst臋powania lej贸w krasowych oraz innych morfologicznych form krasowych, jak r贸wnie偶 stref sp臋kaniowych, lineament贸w oraz grzbiet贸w. Nowa warstwa mapowa tego typu, tworzona jest na podstawie danych siatki grid, poprzez wytyczenie poligon贸w obejmuj膮cych te struktury. Mo偶liwe jest osobne kolorowanie szczyt贸w i zag艂臋bie艅, dodawanie szrafur, oznaczanie minim贸w i maksim贸w. Praca z tego typu warstw膮, mo偶e obejmowa膰 ca艂膮 map臋, lub lokalny fragment. Generowany mo偶e by膰 r贸wnie偶 raport statystyczny zawieraj膮cy obliczenia powierzchni, obj臋to艣ci, orientacji oraz szereg innych parametr贸w.

Warto艣膰 pola z tabeli atrybut贸w jako nazwa obiektu
Mo偶liwo艣膰 wykorzystania warto艣ci z p贸l tabeli atrybut贸w obiekt贸w wektorowych warstwy Base(vector), do automatycznego nadawania nazw obiektom wektorowym w oknie Contents. Oznacza to, 偶e nie ma ju偶 potrzeby manualnego ustalania nazwy dla z osobna ka偶dego poligonu, polilinii i punktu. Przyk艂adowo, poligony reprezentuj膮ce granic臋 administracyjne mog膮 by膰 etykietowane wed艂ug nazwy jednostki terytorialnej, kt贸r膮 reprezentuj膮, jej kodu, oznaczenia itp. Podobnie obiekty punktowe reprezentuj膮ce na przyk艂ad lokalizacj臋 wierce艅, mog膮 by膰 nazwane oznaczeniem otworu, typem badania itp.

Obliczanie obj臋to艣ci poszczeg贸lnych poligon贸w znajduj膮cych si臋 w wi臋kszej grupie
W ramach warstwy Base(vector) zawieraj膮cej wi臋ksz膮 grup臋 poligon贸w, mo偶na obecnie obliczy膰 obj臋to艣ci wynikaj膮ce z danych siatki grid, osobno dla ka偶dego poligonu. Nadal obliczy膰 mo偶na 艂膮czn膮 obj臋to艣膰 wszystkich poligon贸w, albo rozdzieli膰 raport na dane wolumetryczne dla ka偶dego poligonu osobno. W po艂膮czeniu z now膮 funkcj膮 nazywania objekt贸w przedstawion膮 w punkcie powy偶ej, mo偶liwe jest uzyskanie raportu przedstawiaj膮cego parametry poligon贸w wypisane wed艂ug ich nazw.

Obliczanie statystyk siatki grid poszczeg贸lnych poligon贸w znajduj膮cych si臋 w wi臋kszej grupie
Podobnie jak w przypadku nowej funkcjonalno艣ci obliczania obj臋to艣ci pojedynczych poligon贸w, r贸wnie偶 statystyki generowane przez funkcj臋 Grid Info mog膮 by膰 prezentowane dla poszczeg贸lnych poligon贸w wyst臋puj膮cych w wi臋kszej liczbie na warstwie Base(vector) lub w pliku wektorowym.

Dodawanie skali kolor贸w do widoku 3D
W ramach widoku 3D dodana zosta艂a opcja wy艣wietlenia jednej lub wi臋cej podzia艂ek skali kolor贸w dla punkt贸w, powierzchni i izolinii. Umo偶liwia ona wy艣wietlenie odr臋bnej skali kolor贸w dla ka偶dego obiektu widoku 3D, kt贸ry korzysta z nadawania koloru na bazie skali.
Eksport do formatu VRML (.WRL)
Mo偶liwo艣膰 eksportowania modeli 3D do formatu VRML. Zalet膮 tego formatu danych jest dobra wsp贸艂praca z programami typu CAD oraz mo偶liwo艣膰 edycji bezpo艣rednio w oprogramowaniu drukarek 3D, co pozwala na wydruk modelu na drukarce 3D i wykorzystanie w prezentacji na 偶ywo fizycznego modelu. Mo偶liwe jest r贸wnie偶 u偶ycie tego formatu do pracy z innymi programami do modelowania 3D, takimi jak mi臋dzy innymi: Cortana, MeshLab, 3DMax.
O艣wietlenie obiekt贸w punktowych o艣wietleniem globalnym (Environment Lighting)
Mo偶na obecnie zdecydowa膰, aby obiekty punktowe 3D (bloki i kule) korzysta艂y z tego samego o艣wietlenia, kt贸re stosowane jest w modelu do o艣wietlenia powierzchni i w ten spos贸b osi膮gn膮膰 jednolicie o艣wietlon膮 scen臋 wizualizacji 3D.

Antialiasing
Grafiki w widoku 3D s膮 obecnie bardziej wyg艂adzone dzi臋ki zastosowaniu antialliasingu. Wizualne tzw. "artefakty obrazu" takie jak postrz臋pione kraw臋dzie, brakuj膮ce cz臋艣ci linii i inne defekty s膮 obecnie mniej widoczne i bardziej wyg艂adzone dla u偶ytkownik贸w korzystaj膮cych z kart graficznych. Efekt wyg艂adzenia jest r贸wnie偶 zachowany przy eksporcie wizualizacji do pliu graficznego oraz podczas kopiowania widoku do schowka systemowego.

Nowe funkcje dost臋pne w ramach automatyzacji
Do modelu automatyzacji programu dodano szereg nowych funkcji. Nast臋puj膮ce procesy s膮 teraz mo偶liwe do automatyzacji:
- Tworzenie map bazowych na podstawie wczytanych danych
- Korzystanie z funkcji Base Synbology dla map bazowych
- U偶ywanie warto艣ci Grid Z Limits podczas procedury griddingu
- Zapisywanie i wczytywanie pliku ustawie艅 Grid Data (*.SRFGDS)
- Ustawienie skalowania ramki mapy
- Modyfikacja opcji podzia艂ki skali mapy
- Dodawanie obiekt贸w legendy
- Specyfikowanie i tworzenie nowych lokalnych uk艂ad贸w wsp贸艂rz臋dnych